بررسی عوامل تاثیرگذار در طراحی و ساخت کلیشه در چاپ کارتن
روشهاي مختلفي براي چاپ کارتن وجود دارد که مي توان از چاپ ديجيتال (که در حال حاضر به صورت تک رنگ چاپ مي شود ) سيلک اسکرين – افست (که در حال حاضرفقط قابليت چاپ بر روي ورقهاي E و F را دارد ) و چاپ فلسکو نام دارد .
چاپ فلسکو ابتدا با نام چاپ آنيلاين و در سال 1890 در انگلستان ابداع شد و نام خود را از روغن آنيلاين در مرکب چاپ گرفته است . تا سال 1351 اين روش با بيش از 200 نام متفاوت شناخته مي شد . در سال 1952 نهايتا اين روش با نام فلسکو شناخته شد.
چاپ فلسکو از فن آوري چاپ برجسته بهره ميگيرد ، ويژگي اصلي چاپ فلسکو استفاده از فرم هاي چاپ منعطف است که قادر به تغذيه مرکب خاصي (ويسکوزيته پائين ) هستند که کليشه فلسکوگرافي از لاستيک و يا فتوپليمر ساخته مي شود که سختي و ضخامت آنها بر اساس سطح چاپي و نقوش مورد نظر ما تعيين و انتخاب مي شود که براي چاپ کارتن معمولا از کليشه هاي با قطرهاي مختلف بسته به نوع دستگاه استفاده مي شود.
چاپ فلسکو يکي از متداولترين و مقرون به صرفه ترين چاپها براي تيراژها و اندازه هاي مختلف بر روي کارتن در کارتن سازي مي باشد که در آن عمل چاپ بر روي کارتن توسط کليشه انجام مي شود.
در اين نوشته سعي بر ان است که تاثير کليشه در يک چاپ با کيفيت بر روي کارتن بررسي شود و راهکارهايي که موجب مي شود تا اينکه کليشه مطلوب و با کيفيتي ساخته شود و تاثيرات آن در چاپ را مورد کنکاش قرار مي دهيم که شامل تاثيرات طراحي ، تاثيرات کشاني در چاپ ، نقش نوردهي در ساخت کليشه ، تاثير شستشو در کيفيت ساخت کليشه ، تاثيرات شور (درجه سختي ) کليشه در کيفيت چاپ ، نحوه ي برش کليشه ، طريقه مونتاژ کليشه ، نحوه ي نصب کليشه بر روي سيلندر چاپ ، طريقه تميزکردن کليشه ، نگهداري و بايگاني کردن کليشه مي باشد.
1. مرحله طراحي و عوامل تاثيرگذار در طرح کارتن
طراحي نقش مهمي در بازاريابي محصول ايفا مي کند که سه نکته اساسي در ان مورد توجه مي باشد:
* زيبايي شناسي ظاهري
* قابليت استفاده مناسب و ايجاد لذت در استفاده
* واکنشهايي که ايجاد ميکند از قبيل بازتابهاي اجتماعي و تاثيرات شخصي .
بسته بندي کارتن علاوه بر ، برآوردن نيازهاي بازاريابي و تبليغات انتظارات زير را نيز تامين کند.
نکات مهمي که در طراحي کارتن بايد به آنها توجه نمود ، عبارتند از :
* گنجاندن و محافظت کردن محصول
* قابليت استفاده (کارکرد مناسب )
* متمايز جلوه دادن محصول در قفسه فروش
* برانگيختن احساسات خريداران
* در نظر گرفتن نوع و خصوصيات محصولات شامل ابعاد ، آحاد ، وزن و شکل .
* روش ساخت مانند محل هاي اتصال و مواد مصرفي در اتصال ها ، شيوه ي صحيح اتصال ها .
* دوام و طول مدت نگهداري بخصوص در بسته هاي موادغذايي ، مهمات و صنايع نظامي
* نوع و نحوه چيدمان ( چيدمان با ارتفاع زياد بسته هاي محکم تري را طلب مي کند )
* در نظر گرفتن محل تهويه ( براي محصولات سردخانه اي )
* تطبيق خصوصيات و طرح بسته با استاندارهاي حمل و نقل
* محل هاي در (پائين ، بالا و پهلو ) و نحوه باز شدن ، زيرسازي و استحکام با توجه به توزيع بار در کف آنها و توجه به ضربه گيرها.
* زمان لازم جهت بسته بندي يا مونتاژ (براي سفارشهاي دايکاتي )
* استحکام کافي در مقابل عوامل مختلف فيزيکي ، شيميايي و بويژه مکانيکي .
* حفظ کيفيت و ارزش محصول با در نظر گرفتن سازگاري مواد با محصول.
* تقسيم بندي درون بسته براي محصولات چند تکه يا بسته بندي گروهي .
* در نظر گرفتن محل برچسب طراحي گرافيک بر روي بسته و انتقال اطلاعات مناسب در مورد بازکردن نحوه استفاده و تاريخ مصرف يا انقضا و مواردي از اين دست .
* اقتصادي بودن طرح با توجه به امکانات مشتري.
براي موفقيت در چاپ به طراح تخصصي چاپ کارتن نياز داريم شايسته است از وسعت اطلاعات خوبي برخوردار باشد و بويژه از نوع دستگاه چاپ کارتن ( از قبيل آنيلوکس ، سرعت ماشين ، نوع ورق براي چاپ ، گراماژ کاغذ مورد استفاده براي چاپ و ... )