نیروگاه های برق از جمله مهم ترین مناطق یک کشور می توانند باشند . از طریق نیروگاه های برق می توان انرژی لازم برای تامین برق یک شهر را فراهم آورد. بدین طریق می توان نور و انرژی برق را به خانه ها ، کسب و کارها ، مدارس ، بیمارستان ها ، هتل ها و بسیاری از جاهای دیگر انتقال داد . با این وجود، مواقعی وجود دارد که این نیروگاه ها نیز دچار مشکلات فنی شده و این امر، منجر به کمبود برق و قطعی در شبکه توزیع می شود . از این رو تامین برق اضطراری هم در مراکز نیروگاهی برای تولید برق و هم برای سایر مراکز مصرف کننده برق ، امری الزامی می باشد .
نیروگاه دیزلی
برخی از نیروگاه ها جهت تامین برق صورت دایم یا اضطراری از دستگاههای بسیار قوی از جمله دیزل ژنراتور با قدرت و توان بالایی استفاده می کنند. این گونه نیرو گاه ها به اصطلاح نیروگاه دیزلی نامیده می شوند. میزان قدرت این گونه دیزل ژنراتور ها می بایست در حدی باشد که بتوانند میزان برق هزاران خانه را تامین نمایند. حال با توجه به این موضوع می توان به راحتی دریافت که تامین برق اضطراری صرفا برای مراکزی همانند بیمارستان ها ، دانشگاه ها یا سایر بخش های دولتی و خصوصی حائز اهمیت نمی باشد و می توان در راس تمامی آنها خود نیروگاه های برق را در این موضوع مقدم تر دانست.
دیزل ژنراتور در فناوری اطلاعات و ارتباطات :
سیستم های مخابراتی پل ارتباطی ما با سایر نقاط دنیا می باشند. از این رو برای برای نگهداری خطوط ارتباطات در تمامی کسب کار ها امر حیاتی محسوب می شود و برای مثال بیشتر می توان بانک ها و سیستم های توزیع شده را اشاره نمود. وجود برق اولین امر حیاتی برای زنده نگهداشتن تمامی این تکنولوژ ی ها می باشد . هم اینک تمامی مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات تامین مولد برق اضطراری را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده اند. وجود مولد های برق برای مراکز دیتا سنتر امر حیاتی محسوب میشود . وجود دیزل ژنراتور از نوع تامین برق اضطراری در این بخش کمک های بسیار حیاتی را انجام داده است .
آشنایی بیشتر با دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتور، به ترکیبی از موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، اطاقک ضد صدا(کنوپی)، سیستمهای کنترل، قطع کنندههای اضطراری مدار، سیستم پیش گرما (گرمکن)، سیستم استارت اتوماتیک و غیره که به منظور تولید برق استفاده میشود، میگویند. در نظر گرفتن سایز دیزل ژنراتور برای جلوگیری از کم شدن بار یا کمبود توان ضروری است.
مجموعه دیزل ژنراتور:
موتور ژنراتورها میتوانند از ۱ تا ۲۰ کیلوولت آمپر (kva) برای منازل ، فروشگاهها ، ادارات کوچک و تا قدرت (3300kva) قابل استفاده برای مجتمع های بزرگتر نظیر کارخانجات برق تولید کنند.
یک ژنراتور ۲۰۰۰ کیلوولت آمپر را میتوان درون یک اطاقک ایزوله قابل حمل ( کنوپی) قرار داد. ژنراتورهای ۵ مگاوات برای ایستگاههای کوچک تولید برق استفاده میشوند و برای این منظور میتوان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورها در سایزهای بزرگتر به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و در آنجا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آنها اضافه میشود.
از دیزل ژنراتورها نه تنها برای تولید برق اضطراری بلکه به جهت تامین برق مورد نیاز به صورت مستمر یا در زمان اوج مصرف و یا حتی در زمانی که کمبود ژنراتورهای بزرگتر حس میشود استفاده میشوند
کشتیها و بسیاری از وسائل نقلیه بزرگ زمینی مانند قطارها نیز از دیزل ژنراتور نه فقط برای تامین برق روشنایی بلکه برای تامین نیروی محرکه مورد نیاز خود استفاده میکنند. محرکههای برقی قبل از جنگ جهانی اول در کشتیها مورد استفاده قرار گرفتند و در طول جنگ جهانی دوم به تکامل رسیدند.
دستگاههای تولید برق بر اساس ظرفیت تولید نرمال تا ماکزیمم و بر اساس قدرت تولیدی و به کیلووات طبقهبندی و نامگذاری شده و با توجه به نوع مصرف آن برای تولید برق مستمر یا اضطراری انتخاب میشوند.
در تولید انرژی الکتریکی مولد به ماشینی گفته میشود که از طریق القای الکترومغناطیسی انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. تبدیل بالعکس انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی به وسیله موتور الکتریکی صورت میگیرد. موتورها و مولدهای الکتریکی از جهات مختلفی دارای شباهتهای زیادی با یکدیگر هستند. منبع تامین کننده انرژی مکانیکی ممکن است توربین بخار، توربین آبی، توربین بادی یا یک موتور احتراق داخلی باشد.
دیزل ژنراتور ها که از ترکیب موتور دیزل، ژنراتور الکتریکی (مولد) و بخش های دیگر ساخته شده اند، ابزاری هستند برای تامین برق در شرایط مختلف. از تامین برق اضطراری در حد چند دقیقه گرفته تا تامین برق کشتی و قطار در این بازه قرار می گیرند. کار شرکت های فعال در این زمینه، ارائه خدمات تخصصی برای تعمیر، نگهداری و کوپله دیزل ژنراتورهاست.
دیزل ژنراتور با تبدیل سوخت دیزلی به الکتریسیته، قادر است برق مورد نیاز کارخانه ها، محیط های صنعتی، پروژه های ساختمانی، جاده ها و راه آهن، نمایشگاه ها، بیمارستان ها، سازمان ها و ادارات، سینماها، مجموعه های ورزشی، پروژه های مختلف بین شهری و دور دست را فراهم کند.
کاربرد اصلی دیزل ژنراتور در مواقعی است که دسترسی به برق شهری امکان پذیر نیست و گاهی هم برای کاهش هزینه های مصرف انرژی بکار می رود.
دلیل های استفاده از دیزل ژنراتور
به لطف اختراع موتور دیزلی از سوی رودولف دیزل ، ثابت شده است که این موتور بسیار کارآمد و مقرون به صرفه است. سوخت دیزل از نوع گازوئیل در مقایسه با سوخت بنزینی دارای قیمت نسبتا پایین و چگالی انرژی بالاتری می باشد ، یعنی می توان میزان انرژی بیشتری را از دیزل ( گازوئیل ) در مقایسه با همان حجم از بنزین استخراج نمود. بنابراین ، موتور دیزل در اتومبیل مسافت بیشتری را پیموده ، و دقیقترین انتخاب برای حمل و نقل ماشین آلات سنگین و تجهیزات صنعتی است . دیزل ( گازوئیل ) سوخت نسبتا سنگینی در مقایسه با بنزین است ، و نقطه جوش بالاتری نسبت به آب دارد و همچنین موتور دیزلی به علت بهره وری بالاتر و مقرون به صرفه بودن طرفداران بسیاری را دارا می باشند.
این مقاله جزء اسناد رسمی سایت شرکت صنعتی و کشاورزی آبیاران محسوب گشته و در صورت هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع از جرائم کپی رایت محسوب می گردد!
در جهان امروز با توجه به افزایش قیمت های انرژی از جمله سوخت های فسیلی و افرایش تقاضای فزاینده سوخت های فسیلی و کاهش عرضه تولید کنندگان این نوع انرژی ، انتخاب دقیق برای تامین سوخت ماشین آلات، کاملا ضروری می نماید.
موتور دیزل چگونه کار میکند ؟
تمایز موتور دیزل در نوع اشتعال نهفته است. در حالی که موتور های بنزینی از احتراق جرقه استفاده می کنند ، موتور دیزلی به کار فشرده سازی و احتراق برای اشتعال تلاش می کند . در موتور دیزل ، هوا به داخل موتور کشیده شده و در معرض فشرده سازی بالایی قرار می دهد. در موتور دیزلی دمای حاصله بسیار بالاتر از درجه حرارت به دست آمده در یک موتور بنزینی است. در این وضعیت به راحتی سوخت مشتعل می گردد.
با توجه به موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت نسبت فشرده سازی یک موتور دیزل در نسبت 14:01 تا 25:1 است ، در حالی که در یک موتور بنزینی در نسبت تراکم بین 8:1 و 12:1 می باشد .
موتور دیزل سوخت را از طریق انژکتور به داخل موتور می کشد در حالی که موتور بنزینی از طریق کاربراتور این عمل را انجام می دهد که موتور دیزل تنها هوا را متراکم می سازد در حالی که موتور بنزینی ترکیب هوا و سوخت را تراکم می سازد.
حرارت لازم برای موتور دیزل برای شرایط هوایی سرد از طریق گرمکن ارائه می شود.
موتور دیزلی با توجه به نوع عمل به دو چرخه یا چهار چرخه تقسیم می شود. سیستم خنک کننده در موتور دیزل به دو نوع صورت می پذیرد :
1. موتورخنک شونده با هوا
2. موتورخنک شونده با مایع خنک کننده (آب و ترکیبات ضد یخ – ضد جوش )
استفاده از مایع خنک کننده برای مصارف دیزل ژنراتور برای موتور دیزلی بسیار مناسب است .
مزایای استفاده از یک موتور دیزل
به دلایل زیر موتور دیزل در مقایسه با موتور بنزینی بسیار کارامد تر می باشد :
1. موتورهای دیزلی مدرن بر معایب مدل های قبلی خود از جمله سر و صدای بالاتر و هزینه های نگهداری غلبه نموده اند. آنها در حال حاضر آرام و نیاز به نگهداری کمتری دارند قابل توجه است که موتور دیزلی با سوخت گازوئیل در مقایسه با موتورهای دیزل گازی از لحاظ هزینه های نگهداری ارزان تر و همچنین توان بالاتری را دارا می باشند.
2. قابل اعتماد تر و استهلاک کمتری دارند .
3. هیچ جرقه به عنوان سوخت مشتعل خودکار وجود ندارد.عدم وجود شمع و یا سیم جرقه هزینه های نگهداری را کاهش می دهد.
4. هزینه سوخت به ازای هر کیلووات تولید سی تا پنجاه درصد کمتر از سایر موتور ها است.
ویژگی های دیزل ژنراتور
سیستم کنترلی یک دیزل ژنراتور
کنترلرهای ATS نصب شده بر روی دیزل ژنراتورهای همواره ناظر اعمال بار برروی موتور ژنراتور بوده و در مواقع غیر عادی بر مبنای تنظیمات قبلی پاسخ مناسب را از طریق فرمانهای الکترونیکی تابلو ارسال و بصورت خودکار تمامی وضعیت را تواماً کنترل می نماید که موتور ژنراتور در بهترین شرایط به کار خود ادامه دهد. در حالت انتظار ( Standby ) در صورت قطع برق مصرفی خارج از واحد بلافاصله و کمترین زمان، ATS زمان روشن و بکارگیری موتور ژنراتور برقرار می کند. قابلیت سیستم کنترلی به شرح ذیل می باشد.
1-طراحی بر اساس میکرو کنترل
2-استارت و استاپ اتوماتیک دیزل
3-قابلیت مونیتورینگ.کنترل و تنظیم از طریق کامپیوتر با برنامه تحت ویندوز
4-حفاظت های مختلف افزایش درجه حرارت آب کاهش فشار روغن . افزایش و کاهش دور دیزل .افزایش و لتاژ ژنراتور کاهش ولتاژ باتری
5- نشان دهنده های اخطار مختلف: اخطار خرابی دینام. اخطار خطای انجام استارت در حالت اتوماتیک. اخطار خرابی سنسور روغن یا قطع بودن کابل ارتباطی در حالت اتوماتیک
6-قابلیت تنظیم تمامی پارامتر های زمانی از روی پنل
7-قابلیت کار با ولتاژ متغیر از12ولت تا 48ولت به طور اتو ماتیک 8- قابلیت کار در دو حالت دستی و اتوماتیک
9- نشان گر زمان کار دیزل ژنراتور بر حسب ساعت
10- اندازگیری سه فاز شهر یا دیزل ژنراتور و تشخیص آمادگی
11- قابلیت نمایش دور موتور
RPM -12-آلارم ویژه دمای آب
13- CHECK UP کامل موتور
14- با قابليت: نمايش آمپراژ ، ولتاژ ، فرکانس
تنظیم اتوماتیک ولتاژ
AVR جدید باعث میشود که موتور بصورت مطمئن و یکنواخت کارکرده و در صورت اعمال اضافه بار موتور و ژنراتور خاموش می گردد و باعث جلوگیری در خرابی مولد میگردد. سیم پیچی ژنراتور مطابق با آخرین وضعیت تکنولوژی انجام شده که از هرگونه اعوجاج ( ایجاد هارمونی ) در طول کار جلوگیری میکندو عایق بندی کلاس بالای ژنراتور از هر گونه اتصال کوتاه و خرابی و سوختن سیم.پیچها ممانعت بعمل آورده و در نتیجه کار یکنواخت و رضایتبخشی در مصارف القائی ( الکترو موتورها ) در اختیار مصرف کننده قرار میدهد.
ساختار دیزل ژنراتور چگونه است
دیزل ها از نظر طراحی به دو دسته V شکل و L شکل تقسیم می شوند. تنظیم دیزل های نوع V یا خورجینی نیازمند دقت بالا و تعمیر و بالانس مکانیکی ویژه است . اما در نوع L یا خطی، محور همه سیلندرها یکی است و استقبال از این نوع در ایران بیشتر است.
از لحاظ سرعت هم می توان دیزل ها را به سه دسته پر دور، دور متوسط و کم دور تقسیم کرد.
تعداد دور در دقیقه در دیزل های پر دور، از 750 تا 1500 دور متغیر است. نسبت وزن به قدرت این دسته از بقیه انواع کمتر و سرعت بارگیری و راه اندازی آنها بیشتر است.
دیزل های با دور متوسط در هر دقیقه حدود 450 دور می زنند و تعداد دور دیزل های کم دور هم از 400 دور در دقیقه کمتراست.
در دیزل ها هرچه تعداد دور دیزل کمتر باشد، نسبت واحد وزن آن بیشتر، قیمت بالاتر، مدت زمان رسیدن به بار کامل بیشتر و قدرت افزایش می یابد. دیزل ژنراتورهای پر دور معمولا برای تولید بار اضطراری بکار می روند و ژنراتورهای کم دورتر تامین کننده بار پایه هستند.
احتراق درونی دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتورها ترکیبی هستند از دو بخش موتور دیزلی و ژنراتور. طرز کار آنها به این شکل است که موتور دیزلی سوخت دیزل را به منظور تولید حرکت برای ژنراتورمیسوزاند و پس از آن ژنراتور حرکت را بواسطه نیروی الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل میکند. دو جزء مختلف موتور و ژنراتور الکترومغناطیس با میل لنگی به یکدیگر وصل شده و حرکت تولید شده توسط موتور دیزلی را به آهنربای ژنراتور منتقل میکنند.
موتور دیزلی با یک احتراق درونی کوچک روشن می شود. در این موتورها دریچه ای تعبیه شده که سوخت را کنترل میکنند و سرعت موتور دیزلی را تحت کنترل در میآورند. این کار موجب استاندارد شدن قدرت خروجی ژنراتور می شود. سپس همزمان با چرخاندن میل لنگ توسط موتور دیزلی متصل به ژنراتور، محور اصلی آن درون محفظه آلترناتور می چرخد و این حرکت با سرعت بالا، سبب چرخش آهن ربا درون سیم پیچ ژنراتور می شود. به این ترتیب با استفاده از قانون القای الکتریکی، الکتریسیته تولید می شود.
گاورنر یا کلید هدایتگر هم به موتور اجازه می دهد در صورت افزایش مصرف، با بالابردن سرعت، الکتریسیته مورد نیاز را تامین کند، تا در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی در مصرف کنندگان، میزان تولید برق را کنترل کند.
فیلتر های سوخت
فیلتر سوخت یکی از موارد اساسی در بحث نگهداری موتور دیزل و دیزل ژنراتورهاست. چراکه با وارد شدن ذرات آلودگی و یا ناخالصی به داخل سوخت، موتور آسیب دیده و زودتر فرسوده میشود.
کنترل پنل دیزل ژنراتور چگونه کار می کند ؟
هر قطعه پیچیده از ماشین آلات به یک واسط کاربری جهت کنترل صحیح نیازمند است . رابط کاربری یا همان کنترل پنل ( Control panel ) پل ارتباطی کاربر با دستگاه می باشد که از طریق آن کاربر می تواند دستگاه مورد نظر خود را روشن یا خاموش نموده و یا سایر عملیات های های آن را مورد نظارت و بررسی قرار دهد . از موارد مهم که در کنترل پنل دیزل ژنراتور های اکثر بدان بیشتر توجه می شود عبارت است روشن و خاموش شدن دستگاه و میزان ولتاژ خروجی – میزان آمپر می باشد.
تغییرات در سیستم های الکترونیکی ، مانند ژنراتور دیزلی توسط نوسات و سیگنال های الکتریکی قابل سنجش می باشد . این سیگنال ها توسط یک سری ابزار الکتریکی از تمام دستگاه ( ژنراتور دیزلی ) جمع آوری می شود در پردازش گر مرکزی مورد محاسبه و کنترل قرار می گیرد . پردازش حاصل بر روی تعداد محدودی از پارامتر های خاص انجام می شود. هر گونه تغییرات دستگاه با توجه به این پارامتر ها قابل نظارت می باشد .
کنترل پنل دیزل ژنراتور چیست ؟
از لحاظ ظاهری کنترل پنل مجموعه ای از ابزار کنترلی است که میزان ولتاژ و آمپر را نشان می دهد . که برای جلوگیری از ضربه و محافظت از عوامل جوی مانند باران ، برف این ابزار ها در داخل یک جعبه فلزی قرار می دهند .
این پانل ها در دیزل ژنراتور های کوچک می توانند بروی بدنه ژنراتور دیزلی قرار گیرند . پانل کنترل برای دیزل ژنراتور های بزرگتر صنعتی ممکن است بر روی دیوار در کنار دیزل ژنراتور نصب شود .
پانل کنترل معمولا دارای دکمه ها و یا سوئیچ هایی است که برای مدیریت دیزل ژنراتور در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد . سوئیچ ها و ابزار سنجش معمولا بر اساس قابلیت گروه بندی می شوند. این باعث می شود پانل ساده و امن برای استفاده یک اپراتور و اشتباه را به حداقل می رساند.
کنترل پنل دیزل ژنراتور چگونه کار می کند ؟
کنترل پنل دیزل ژنراتور از ابزار های متعددی برای کنترل و نظارت اجزای مختلف دیزل ژنراتور استفاده نموده است از این ابزار برای میزان فشار روغن موتور ژنراتور ، درجه حرارت مایع سرد کننده نیز استفاده می شود پانل های کنترل را می توان با سوئیچ انتقال اتوماتیک (ATS) برای حفظ تداوم قدرت الکتریکی ترکیب شده است. تشخیص قطع برق هنگامی که شبکه شما با قطعی مواجه است توسط این بخش صورت می گیرد . توسط این سیگنال های کنترل پنل موتور ژنراتور شروع به فعالیت می اندازد . بسته به نوع دیزل ژنراتور مورد استفاده ، ممکن است کنترل پنل گرمکن ( موتور دیزل) برای زمانی تنظیم شود و پس از آن ژنراتور با استفاده از استارتر خودکار ، شروع به کار می نماید .
سیستم کنترلی یک موتور ژنراتور
کنترلرهای ATS نصب شده بر روی دیزل ژنراتور های همواره ناظر اعمال بار برروی موتور ژنراتور بوده و در مواقع غیر عادی بر مبنای تنظیمات قبلی پاسخ مناسب را از طریق فرمانهای الکترونیکی تابلو ارسال و بصورت خودکار تمامی وضعیت را تواماً کنترل می نماید که موتور ژنراتور در بهترین شرایط به کار خود ادامه دهد. در حالت انتظار ( Standby ) در صورت قطع برق مصرفی خارج از واحد بلافاصله و کمترین زمان، ATS زمان روشن و بکارگیری موتور ژنراتور برقرار می کند.
قابلیت سیستم کنترلی یک دیزل ژنراتور به شرح ذیل می باشد :
طراحی بر اساس میکرو کنترلر
استارت و استاپ اتوماتیک دیزل
قابلیت مونیتورینگ. کنترل و تنظیم از طریق کامپیوتر با برنامه تحت ویندوز دیزل ژنراتور
حفاظت های مختلف افزایش درجه حرارت آب کاهش فشار روغن . افزایش و کاهش دور دیزل .افزایش و لتاژ ژنراتور کاهش ولتاژ باتری دیزل ژنراتور
نشان دهنده های اخطار مختلف: اخطار خرابی دینام. اخطار خطای انجام استارت در حالت اتوماتیک. اخطار خرابی سنسور روغن یا قطع بودن کابل ارتباطی در حالت اتوماتیک دیزل ژنراتور
قابلیت تنظیم تمامی پارامتر های زمانی از روی پنل در دیزل ژنراتور
قابلیت کار با ولتاژ متغیر از12ولت تا 48ولت به طور اتوماتیک دیزل ژنراتور
قابلیت کار در دو حالت دستی و اتوماتیک دیزل ژنراتور
نشان گر زمان کار دیزل ژنراتور بر حسب ساعت
اندازگیری سه فاز شهر یا دیزل ژنراتور و تشخیص آمادگی
قابلیت نمایش دور موتور
RPM آلارم ویژه دمای آب 14- CHECK UP کامل موتور
با قابليت: نمايش آمپراژ ، ولتاژ ، فرکانس
مجموعه دیزل ژنراتور چیست
موتور ژنراتورها میتوانند از ۱ تا ۲۰ کیلوولت آمپر (KVA) برای منازل، فروشگاهها، ادارات کوچک و تا (۲۰۰۰KVA/۲MVA) قابل استفاده برای مجتمعهای اداری بزرگ و کارخانهها برق تولید کنند. ژنراتورها در توانهای مختلف را میتوان درون یک اطاقک ایزوله قابل حمل قرار داد. این اتاقک که نقش اصلی آن کاهش صدای ژنراتور میباشد را در اصطلاح (کانوپی سایلنت) گویند. ژنراتورهای ۵ مگاوات برای ایستگاههای کوچک تولید برق استفاده میشوند و برای این منظور میتوان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورها در سایزهای بزرگتر به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و در آنجا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آنها اضافه میشود.
دیزل ژنراتورهای کوچک تا ۲۵۰ کیلو ولت آمپر نه تنها برای تولید برق اضطراری بلکه به جهت تامین برق مورد نیاز به صورت مستمر یا در زمان اوج مصرف و یا حتی در زمانی که کمبود زنراتورهای بزرگتر حس میشود استفاده میشوند.
کشتیها و بسیاری از وسائل نقلیه بزرگ زمینی مانند قطارها نیز از دیزل ژنراتور نه فقط برای تامین برق روشنایی بلکه برای تامین نیروی محرکه مورد نیاز خود استفاده میکنند. به وسیله نیروی محرکه برقی میتوان حرکت یکنواخت و قدرتمندتری علاوه بر استفاده مناسب تر از فضا داشت. محرکههای برقی قبل از جنگ جهانی اول در کشتیها مورد استفاده قرار گرفتند و در طول جنگ جهانی دوم به تکامل رسیدند.
دستگاههای تولید برق بر اساس ظرفیت تولید نرمال تا ماکزیمم و بر اساس قدرت تولیدی و به کیلووات طبقهبندی و نامگذاری شده و با توجه به نوع مصرف آن برای تولید برق مستمر یا اضطراری انتخاب میشوند.
زمینه های استفاده موتور دیزلی
موتور دیزل معمولا به عنوان موتور مکانیکی در کنار ژنراتور برق به عنوان دیزل ژنراتور استفاده می شود. استفاده گسترده آنها در لوکوموتیوها ، تجهیزات ساختمانی ، خودرو ، و تعداد بیشماری از کاربردهای صنعتی است .
قلمرو آنان تقریبا در تمام صنایع گسترش یافته است و می توان به صورت روزانه مشاهده نمود از جمله کاربرد در دیزل ژنراتور ، موتور دیزل صنعتی ، کشاورزی ، ساختمانی ، دریایی ، استخراج معادن ، بیمارستان ها ، جنگلداری ، ارتباطات راه دور ، معادن ، و... مهمترین کاربرد موتور دیزل در زمینه تولید برق اضطراری ، از دیزل ژنراتور است.
دیزل ژنراتور ها ، از مجموعه مولد های برق می باشد که در تعداد بیشماری از موسسات صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
از دیزل ژنراتور برای مصارف کوچک ، مانند استفاده در خانه ها ، و همچنین برای مصارف بزرگتر مانند استفاده در کارخانجات صنعتی ، بیمارستان ها ، و ساختمان های تجاری اشاره نمود.
آنها هم می تواند منابع قدرت نخست و یا منابع قدرت آماده به کار( standby/back-up power ) می باشد. دیزل ژنراتور در مشخصات و اندازه های مختلف قابل دسترس هستند. دیزل ژنراتور در رنج 5 - 30KW هستند به طور معمول در خانه های و زمینه های کوچک استفاده می شود. کاربردهای صنعتی، طیف وسیع تری از رتبه های قدرت 30 کیلووات تا 6 مگاوات در سراسر جهان استفاده می شود. دیزل ژنراتور برق تک فاز برای استفاده در منزل، کافی است. دیزل ژنراتور برق سه فاز در درجه اول برای مصارف صنعتی استفاده می شود.
انواع مختلف موتور ژنراتور از نظر مصرف سوخت
موتور ژنراتور گازوئیلی (دیزل ژنراتور )
موتور ژنراتور گازی (گاز ژنراتور)
موتور ژنراتور بنزینی
انواع موتور ژنراتور :
موتور ژنراتور استاندارد: دیزل ژنراتور بدون پوشش که به صورت Indoor استفاده
می شود.
موتور ژنراتور دارای پوشش ضد صدا ( کنوپی) Acoustic Canopy : کاربرد جهت کاهش صدا و محافظت دستگاه در برار شرایط آب و هوایی که اغلب به صورت Outdoor استفاده می شود.
موتور ژنراتور کانتینری: پوشش کانتینری درموتور ژنراتورها با قدرت بالا که اغلب در فضای Outdoor جهت کارخانجات و مکان های صنعتی استفاده می شود.
دیزل ژنراتور پرتابل ( سیار و قابل حمل): کاربرد در عملیات غیر ساکن ماننده پروژه های بین شهری.
سایت آبادیزل فروش دیزل ژنراتورهای گازی، بنزینی و گازوئیلی را به صورت تخصصی انجام می دهد.
طرز کار دیزل ژنراتور چگونه است
دیزل ژنراتور دستگاهی است که سوخت دیزلی را به الکتریسیته تبدیل می کند. این دستگاه مستقل خود از دو بخش موتور دیزلی و ژنراتور تشکیل شده است.
موتور دیزلی سوخت دیزل را به منظور تولید حرکت برای ژنراتور می سوزاند و پس از آن ژنراتور حرکت را توسط نیروی الکترومغناطیس به الکتریسیته تبدیل می کند. این دو جزء (موتور و ژنراتور الکترومغناطیس) توسط یک میل لنگ به یکدیگر وصل می شوند و به این ترتیب، حرکت تولید شده توسط موتور دیزلی به آهنربای ژنراتور منتقل می شود.
موتور دیزلی با یک احتراق درونی کوچک روشن می شود. در موتور دیزلی دریچه ای تعبیه شده که سوخت را کنترل کرده و سرعت موتور دیزلی را تحت کنترل در می آورد. که این کار موجب استاندارد شدن قدرت خروجی ژنراتور می شود.
همزمان با چرخاندن میل لنگ توسط موتور دیزلی متصل به ژنراتور، محور اصلی ژنراتور درون محفظه آلترناتور می چرخد و این حرکت با سرعت بالا، باعث چرخش آهن ربا درون سیم پیچ ژنراتور می شود.
سپس با استفاده از قانون القای الکتریکی، الکتریسیته تولید می کند. کلید هدایتگر (گاورنر) هم به موتور اجازه می دهد در صورت افزایش مصرف با بالابردن سرعت الکتریسیته مورد نیاز را تامین کند، تا در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی در مصرف کنندگان میزان تولید برق را کنترل کند.
ساختار دیزل ژنراتور چگونه است ؟
دستگاه های دیزل ژنراتور در ابتدا و در ساختار کلی خود از دو قسمت دیزل و ژنراتور تشکیل میشوند که با کوپله کردن آنها به یکدیگر متصل میشوند .
با توجه به تصویر فوق اعضا دیزل ژنراتور عبارتند از :
1: موتور : تبدیل کننده سوخت به نیروی مکانیکی
2: سیستم رادیاتور : برای جلوگیری از صدمات ناشی از بالا بودن دما
3: محل خروج دود از ژنراتور ( اگزوز ): به منظور خروج دود های سمی تولید شده توسط دستگاه
4: قسمت کوپلینگ دستگاه : در مقالات آتی بصورت مفصل توضیح داده خواهد شد .
5: سیستم کنترل : برد کنترل در این مکان جای دارد تا برای کنترل پارامترهای دخیل در ژنراتور (ولتاژ ، فرکانس و جریان ) و دیزل ( سرعت ، حرارت ، فشار روغن و...) و کلید خاموش و روشن دستگاه مورد استفاده قرار گیرد.
6: دینام استارت : بعد از فرمان اپراتور توسط این قطعه دستگاه استارت شده و شروع به کار میکند
7: ژنراتور : بخشی است که نیرو مکانکی تولید شده توسط موتور دیزل را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند .
بعضی از متداول ترین موتورهای دیزلی
کامینز CUMMINS | کاترپیلار CATERPILLAR | ولوو VOLVO | پرکینز PERKINS | ام تی یو MYU | جی ام GM | دوسان DOOSAN | میتسوبیشی MITSUBISHI
استمفورد STAMFORD | مارلی MARELLI | مک آلته MECC ALTE
بعضی از کمپانی های معروف کوپله کننده دیزل ژنراتور:
کمپانی کامینزپاور CUMMINS POWER انگلستان | الکوز (الکاز) ELCOS ایتالیا |تکنوژن TECHNO GEN ایتالیا | کاترپیلار CATERPILLAR امریکا | ام تی یو MTU المان
نیروگاه های جزیره ای :
یک یا چند دیزل ژنراتور که بدون اتصال به شبکه برق عمل میکند در اصطلاح در وضعیت جزیره عمل میکنند که ویژگیهای چند ژنراتور موازی که مزایای استفاده از افزونگی و بهره وری بهتر در بارهای جزئی را دارند، فراهم میکند. این پلنت، ژنراتور را بصورت آنلاین قرار میدهد و غیرفعال کردن بستگی به سیستم و زمان معین دارد.
ژنراتورها میتوانند از طریق پردازش همزمان بصورت الکتریکی بهم متصل شوند. این همزمانی شامل ولتاژ، فرکانس و فاز قبل از اتصال ژنراتور به سیستم است. از دست رفتن همزمانی پیش از اتصال میتواند باعث یک اتصال کوتاه جریان بالا و یا ساییدگی و پاره گی در ژنراتور و یا تابلو برق آن شود. فرایند همزمانسازی میتواند بصورت خودکار بوسیله یک ماژول سنکرون ساز خودکار انجام گیرد. همزمانساز خودکار ولتاژ، فرکانس و پارامترهای فاز و ولتاژهای باسبار زمانیکه سرعت توسط موتور یا ECM (ماژول کنترل موتور) تنظیم میشود را از ژنراتور میخواند. یک ديزل ژنراتور بار بیشتری میگیرد هنگامی که سوخت برای احتراق در سیستم افزایش مییابد و بار کم خواهد شد اگر تامین سوخت کاهش یابد.
بصورت ایده آل موتورهای دیزل باید در حداقل %30 تا %75 ماکزیمم بار خود راهاندازی شوند.
منبع: ابیاران